Bruksizm

Na pewno wielu z Was lub Waszych znajomych ma problem z potocznie nazywanym „zgrzytaniem zębami”. Nazwa medyczna tego zjawiska to bruksizm. Bruksizm to termin medyczny określający patologiczne zgrzytanie zębami. Chodzi o mimowolne tarcie zębami żuchwy o zęby szczęki. Ta przypadłość najczęściej występuje w nocy. Zalicza się do parasomnii czyli podgrupy zaburzeń snu.

Przyczyny bruksizmu.

Przyczyny tego mimowolnego ruchu szczęki nie są do końca znane. Choć są pewne czynniki, które sprzyjają tej przypadłości są to między innymi:

• wady jamy ustnej i zgryzu,
  • słaby stan zdrowia,
  • stres,
  • przemęczenie,
  • nerwice,
  • samotność,
  • owsica,
  • uwarunkowania genetyczne (predyspozycje rodzinne).

Skutki bruksizmu.

W wyniku tej przypadłości nadmierne naciskanie na zęby prowadzi do ich ścierania, w mniejszych stopniach do złamania. Z biegiem czasu pojawiają się stany zapalne i zaburzenia w stawach skroniowo-żuchwowych, które nie spełniają swojej funkcji prawidłowo. Poruszanie się żuchwy jest utrudnione, ograniczone. Towarzyszy temu również ból głowy. Odgłos zgrzytania zębami jest dość głośny i może utrudniać partnerowi osoby z tą przypadłością spokojny sen. Prawie jak chrapanie.

Bruksizm 01

Bruksizm- leczenie.

W niektórych przypadkach nie jest w stanie pomóc jeden specjalista. Leczenie może być wieloetapowe i wielospecjalistyczne. Jednym z etapów leczenia bruksizmu jest nakładanie szyn relaksacyjnych – przeźroczystych nakładek na zęby, które uniemożliwiają ich pocieranie. Nakładkę wykonuje stomatolog po pobraniu wycisków uzębienia. Gotową szynę powinno się zakładać na zęby górne lub dolne, szczególnie w nocy. Chroni ona przed tarciem o zęby przeciwstawne. Niestety ta metoda sprawdza się tylko w początkowej fazie tej choroby i nie zawsze daje pełne ustąpienie objawów. Najmniej inwazyjną metodą leczenia bruksizmu jest relaks. Ze względu na to, że główną przyczyną tego schorzenia jest stres dnia codziennego. Pomocne jest redukowanie stresu poprzez np.: spacery, słuchanie muzyki, kąpiele, czytanie książek. Warto również skorzystać z nauki skutecznego radzenia sobie ze stresem. Ponadto, przykładanie wilgotnej, ciepłej ściereczki do bocznej strony twarzy jest dobrym sposobem na rozluźnienie mięśni narażonych na ból w skutek mimowolnego tarcia zębami.

Do leczenia bruksizmu wykorzystuje się również BOTOX. Jest to innowacyjna metoda, stosowana również w Klinice Uśmiechu Perfect Smile. Botox wstrzykuje się w mięśnie żwacze, aby częściowo je osłabić, rozluźnić. Nie ma jednak to wpływu na uśmiech lub narząd żucia. Ten zabieg usuwa napięcie z mięśni i zwalcza ból. Dawka botoxu jest dobierana indywidualnie dla danego Pacjenta.