Dentofobia – czym jest i jak sobie z nią radzić?

Dentofobia jest panicznym, wręcz paraliżującym strachem przed wizytą u dentysty. Osoby cierpiące na dentofobię odwiedzają gabinet stomatologiczny niezwykle rzadko. Zazwyczaj dopiero w momencie pojawienia się bólu, z którym nie są sobie w stanie poradzić. Jest to problem, który wbrew pozorom dotyka bardzo dużej liczby osób, nie tylko dzieci ale także dorosłych.

Najczęstszymi przyczynami dentofobii są:

• Negatywne przeżycia podczas wcześniejszych wizyt dentystycznych (najczęściej uraz z dzieciństwa spowodowany leczeniem bez znieczulenia);
  • Postawa lekarza dentysty, który bez znajomości zagadnienia dentofobii zniechęcił pacjenta do wizyt stomatologicznych;
  • Opowieści rodziny i znajomych dotyczące przykrych doświadczeniach związanych z wizytą u lekarza dentysty;
  • Straszenie dzieci wizytami w gabinecie dentystycznym.

Jakie są metody radzenia sobie z dentofobią?

• Wybór odpowiedniego lekarza dentysty oraz przyjaznego gabinetu bądź kliniki. Wskazane jest, aby nasze obawy na wstępie były rozwiane zaufaną opinią kogoś znajomego lub z rodziny. Również na podstawie opinii w mediach, takich jak obecnie dostępny internet, można zasięgnąć opinii na temat danego lekarza lub placówki stomatologicznej.
  • Wizyta adaptacyjna – czyli wizyta opierająca się na wnikliwej rozmowie z lekarzem i zapoznawaniu się ze sprzętami używanymi w danym gabinecie. Czasami jeżeli pacjent jest na to gotowy, to lekarz dentysta może przeprowadzić badanie od razu podczas wizyty adaptacyjnej. Poinformuje wówczas pacjenta o stanie uzębienia. Opowie o istniejących metodach leczenia. Oomówi z pacjentem nurtujące go kwestie związane z dentofobią. Czasami wizyt adaptacyjnych musi być kilka aby pacjent mógł w zgodzie ze swoimi przekonaniami uczęszczać na zabiegi lecznicze.
  • Profilaktyka od najmłodszych lat – wielu rodziców chcąc wesprzeć dziecko przed jego pierwszym kontaktem z lekarzem dentystą, mówi aby dziecko się nie bało, że nie będzie nic bolało. Takie postępowanie jest bardzo ryzykowne i nieodpowiednie, gdyż po pierwsze użycie słowa „ból” może spowodować w głowie, do tej pory nieświadomego młodego człowieka, obawę przed czymś nieprzyjemnym. Po drugie nie jesteśmy w stanie obiecać braku odczuwania dyskomfortu, ponieważ każdy ma swój, indywidualny próg odczuwania bólu. Ale co najważniejsze, powinniśmy dzieci oswajać z gabinetem dentystycznym już od najmłodszych lat chodząc do gabinetu na wizyty zapoznawcze i sprawdzanie stanu uzębienia. W przyszłości możemy uniknąć niechęci i strachu dziecka przed leczeniem. Zanim rozboli ząb, odwiedzajmy ze swoimi pociechami kliniki stomatologiczne aby zminimalizować ryzyko ewentualnego wystapienia dentofobii.
Dentofobia czym jest i jak sobie z nią radzić

Czy strach ma wielkie oczy ?

Nowoczesne systemy leczenia, nowe metody oraz wykwalifikowana kadra stomatologiczna, to obecnie standard w gabinetach dentystycznych. Należy zapomnieć o czasach zabiegów bez znieczulenia lub ze znieczuleniem, które nie dawało efektu. Obecnie stomatologia stawia sobie za cel przeprowadzenie leczenia u pacjenta bezboleśnie, z pełnym komfortem dla pacjenta oraz lekarza. Praca z pacjentem, który z chęcią współpracuje i ufa swojemu lekarzowi jest bezcenna. Dlatego znieczulenia stosowane aktualnie w gabinetach dentystycznych są bardzo skuteczne. Nie są zagrożeniem dla pacjenta i przede wszystkim nie należy się ich obawiać. Pacjenci z dentofobią często pytają o narkozę, czyli znieczulenie ogólne. Niestety nie wszystkie zabiegi można wykonać przy wspomnianym znieczuleniu oraz wskazania zdrowotne także nie zawsze na to pozwalają.

Regularne wizyty kontrolne.

Praca lekarza dentysty z pacjentem polega również na uświadomieniu osobie z dentofobią jak ważne są regularne wizyty kontrolne, które odbywają się co kilka miesięcy. Taka wizyta jest również dla pacjenta przełamywaniem strachu i obaw przed bólem, który może wystąpić w przypadku zaniedbań i braku opieki stomatologicznej.
Higienizacja, oczyszczanie z kamienia oraz osadów, czyli utrzymywanie odpowiedniej higieny jamy ustnej pacjenta z dentofobią również może spowodować brak przykrych następstw w postaci próchnicy w przyszłości, co sprawi, że wizyty w gabinecie dentystycznym będą odbywały się przy zminimalizowanym stresie.