Znieczulenie miejscowe

Główną przyczyną dla której Pacjenci odkładają wizytę u dentysty na dalszy plan jest strach przed bólem. Jeszcze kilkanaście lat temu stosowano mniej komfortowe dla Pacjenta sposoby leczenia. Zęby często usuwano bez zastosowania jakiegokolwiek znieczulenia. To w wielu przypadkach przyczyniło się do traumy w dalszym życiu Pacjentów. A co za tym idzie do dziś omijają szerokim łukiem gabinety dentystyczne.

Najczęściej stosowane rodzaje znieczulenia stomatologicznego.

Nowoczesna stomatologia kładzie duży nacisk na komfort pracy. Zarówno na pracę lekarza dentysty, jak i poczucie bezpieczeństwa oraz stworzenie przyjemnej atmosfery podczas wizyty dla Pacjenta. Dlatego lekarze dentyści stosują znieczulenia miejscowe. Dzięki tego rodzaju znieczuleniom Pacjenta znieczula się tylko w obrębie leczonego zęba i jest w pełni świadomy. W gabinecie stomatologicznym wyróżniamy kilka rodzajów znieczulenia miejscowego: powierzchniowe, nasiękowe i przewodowe. Rodzaj, jaki stosuje się zależy od potrzeb indywidualnych Pacjenta oraz od tego jaki zabieg się wykonuje:

• znieczulenie miejscowe powierzchniowe – występuje w postaci kremu, żelu lub aerozolu, rozprowadzonego bezpośrednio na błonie śluzowej jamy ustnej Pacjenta. Jego działanie trwa do kilkunastu minut. Stosowane jest na przykład dla bardziej wrażliwych Pacjentów przy zdejmowaniu kamienia nazębnego lub przed podaniem właściwego znieczulenia poprzez igłę;
  • znieczulenie nasiękowe – ten rodzaj znieczulenia pozwala na pozbawienie czucia końcówek nerwów, dzięki czemu Pacjent nie czuje także języka, policzka i dziąsła. Podczas podania takiego znieczulenia Pacjentowi możemy usunąć ząb lub wyleczyć górne zęby. Nie zaleca się natomiast leczenia zębów dolnych trzonowych i przedtrzonowych, gdyż może być niewystarczające;
  • znieczulenie przewodowe – po podaniu znieczulenia przewodowego lekarz dentysta może już nie tylko leczyć pozostałe zęby, ale również przeprowadzać bardziej skomplikowane zabiegi w szczególności z zakresu chirurgii i implantologii.
Znieczulenie miejscowe 01

Znieczulenie miejscowe  – spotykane powikłania.

Sporadycznie wśród znieczulanych Pacjentów zdarzają się przypadki powikłań po podaniu znieczulenia miejscowego. Zdarza się to niezwykle rzadko, ale niestety czasami mają miejsce. Do najczęstszych należą chwilowe porażenie (wyłączenie) nerwów ruchowych oraz podrażnienie nerwu czuciowego. W przypadku pierwszego z wymienionych powikłań po kilku godzinach od podania znieczulenia objawy ustępują samoistnie, bez interwencji lekarza. Gdy podrażniony jest nerw czuciowy należy poczekać, aż samoistnie się zregeneruje, co może czasami zająć dłuższy okres czasu.

Należy przyznać, że jeśli chodzi o kwestię poczucia komfortu przez Pacjenta, korzystającego z usług stomatologicznych, rynek medyczny i dostępne preparaty znieczulające bardzo się rozwinął. Dlatego nie warto się już bać wizyt w Klinice Uśmiechu Perfect Smile.